مقالات

نکات مراقبت از مو

نکات مراقبت از مو

هر مویی به طور طبیعی سالم و زیباست، ولی فعالیت‌های روزمره، آلودگی‌ها، استرس‌ها و پرتوهای ماورا بنفش نور خورشید موجب تخریب ساختمان مو و مخصوصا ریشه موها می ‌شوند.

با انجام این روش ها می توانید موهایی زیبا و جذاب و با کیفیت داشته باشید:

– خشک کردن موها:

بسیاری از افراد فکر می کنند که پس از بیرون آمدن از حمام، لازم نیست موهای خود را خشک کنند. برای کسانی که موهای کوتاه دارند، شاید بتوان اینطور نتیجه گیری کرد اما این تصور برای خانمها و کسانی که دارای موهای بلند هستند، کاملا غلط است و بهتر است که چنین افرادی پس از استحمام، موهای خود را با اتسفاده از حوله و یا حرارت ملایم سشوار، موهای خود را به آرامی خشک کنند.
افرادی هم که دارای موهای کوتاه هستند، می توانند علاوه بر سشوار، از حوله برای این کار استفاده کنند.

– شانه کردن مو:

شانه کردن موها بر خلاف چیزی که بسیاری در مورد آن به اشتباه فکر می کنند، چندان برای فولیکول موها همیشه مفید نیست و صرفا در بسیاری از موارد جهت یکدست کردن جهت موها بکار می رود. در این کار اصلا افراط نکنید و تا جای ممکن سعی کنید اینکار را انجام ندهید. به خصوص برس و شانه های پلاستیکی که استفاده غلط از آنها می تواند موجب تضعیف ریشه موها شده و در دراز مدت موجب ریزش مو شود.
ترجیحا از برس و یا شانه های چوبی برای این کار استفاده کنید و هنگام انجام این کار، دقت کنید که نوک برس و یا شانه بر روی پوست سر کشیده نشود و موجب بروز زخم و یا خراشی در سطح آن نگردد.

– موهای سفید:

این روزها به دلایل زیادی بسیاری از افراد حتی از سنین جوانی موهای شان سفید می شود. این نکته را بد نیست بدانید که از قدیم این باور غلط در بین بسیاری از مردم رواج داشته که اگر تارموهای سفید را از ریشه بکنید، بقیه موهای شما هم به سرعت سفید می شود. در صورتی که چنین چیزی نیست و کندن یک یا دو تار موی سفید ارتباط مستقیمی با بقیه موها ندارد.

– کوتاه کردن یا تراشیدن موها:

بر خلاف چیزی که از قدیم به بسیاری از کودکان و یا نوجوانان گفته می شد تراشیدن و یا کوتاه کردن موها موجب پر پشت شدن موها نمی شود و صرفا به نظافت و بهداشت مو می تواند کمک کند. مسائل مهم تری از جمله زخم، خارش، بیماری، ناراحتی های پوستی، ارث و غیره در ریزش مو دخیل هستند که با کوتاه کردن و یا تراشیدن موها نمی شود بطور کامل جلوی آنها را گرفت و این دو مقوله معمولا ارتباط مستقیمی با هم ندارند.

– از بین بردن موخوره:

موخوره یکی از مشکلاتی است که دامنگیر بسیاری از زنان جوان می شود. برای این کار روش های متعددی وجود دارد از جمله استفاده از شامپوهای مخصوص، سرکه و حتی برخی از زنان با استفاده از شعله کوچک اقدام به سوزاندن آن بخش از مو می کنند. البته توصیه می کنیم از هر کدام از این روش ها که می خواهید برای برطرف کردن موخوره استفاده کنید، قبل از آن حتما با دیگران و افراد صاحب تجربه در این زمینه ها مشورت کنید.

نکات مراقبت از مو

– مشکل رنگ مو:

خانمهایی که از رنگ مو استفاده می کنند، می توانند در صورتی که بعد از استفاده اشتباه یا بیش از حد از یک رنگ موی خاص، موهایشان به رنگ نارنجی، قرمز یا زرد در آمد و این رنگ اصلا مناسب موها و ظاهر آنها نبوده و تصمیم داشتند که تا حد امکان این مشکل را تعدیل کنند، می توانند با استفاده از ترکیب یک واریاسیون ضد رنگ و ماسک مو و مالیدن آن به موهایشان این مشکل را برطرف کرده و بعد از نیم ساعت آنرا بشویند. در نهایت می بینید که رنگ موهای آن فرد متعادل تر و طبیعی تر شده است.

– برس کشیدن موهای وز و خشک:

افرادی که چنین موهایی دارند، برای برس کشیدن آنها باید دقت کنند که در این کار هیچ عجله ای در کار نباشد و همچنین از بکار بردن برس های سفت و غیر استاندارد جدا خودداری کنند. یکی از راه های نسبتا مناسب برس کشیدن موهای وز این است که بر روی پرزهای برس، یک دستمال مرطوب گذاشته و سپس این دو را با هم به آرامی بر روی موها بکشید. این کار موجب می شود که مستقیما برس موجب ایجاد خراش و یا زخم بر روی پوست نشده و ضمن کشیدن دستمال مرطوب به همراه برس روی موها، علاوه بر کمک به فرم دادن موها، موجب کمی مرطوب شدن موها نیز می شود.

– استفاده از روغن های طبیعی و ماساژ سر با کمک آنها:

با استفاده از روغن های گیاهی (مانند روغن زیتون و یا روغن نارگیل) می توانید پوست سر را به آرامی ماساژ داده و جریان خون پوست سر را نیز با این کار تقویت کنید. این کار هر چند ساده، اما به گفته بسیاری از کارشناسان کمک زیادی به پوست و مو می کند.

– پوشاندن مو:

در فصل های گرم سال به خصوص اواسط تابستان، سعی کنید که تا حد امکان موهای سر و صورت را از آفتاب شدید بپوشانید. این کار موجب می شود که تا گرما موجب آسیب رساندن به موها نشود. برای اینکار از کلاه های آفتابی استفاده کنید. به خصوص اگر در تابستان به کنار دریا می روید.

ماسک مو در خانه

برخی ممکن است به اندازه کافی خوشمزه باشند اما بقیه کاملا خوش بو هستند! اما به راحتی تمام مواد موجود در انبار را پیدا خواهید کرد.

۱. تخم مرغ، شکلات و روغن خردل – اگر موهای خشکی دارید، اینجا پاسخ به تمام مشکلات شما است. تخم مرغ غنی از ویتامین آ، ب۱۲، د و ایی، اسید های چرب و پروتئین است. پروتئین به تقویت ریشه ها کمک می کند، اسیدهای چرب باعث می شود نرم کننده موی طبیعی درست کنید و ب۱۲ به حجم مو کمک می کند.

۲. روغن آووکادو و نعناع همچنین تنها میوه ترکیبی از پروتئین گوشت، چربی کره، ویتامین ها و مواد معدنی سبز سبز و عطر و طعم فوق لعاده است، یک یا دو قطره روغن نعناع را اضافه کنید و این ماسک را روی موهایتان بگذارید. آن را ۱۵-۲۰ دقیقه بعد شستشو دهید.

۳. روغن زیتون، روغن نارگیل و تخم مرغ ، ماسک نهایی برای رشد سریع مو است. ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم کنید، اجازه دهید سرد شود اضافه کردن یک یا دو تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه و روی سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *